נכתב ע"י ד"ר ערן פרמון בעל רשיון מטעם משרד הבריאות לישראל הבעלים של מרפאת מאלו קליניק

טיפול בלקוחות החוששים מטיפולי שיניים

טיפולי השיניים נחשבו מאז ומתמיד לטיפולים לא נעימים, מעיקים ואף מפחידים. מחקרים מראים כי חשש מטיפולי שיניים הוא חשש נפוץ מאוד כ- 75% מהאנשים חווים אותו בצורה מסוימת. החשש מטיפול שיניים גורם לאנשים רבים לדחות אותו ככל הניתן, ובמקביל, הנזק שנגרם לשיניים מחריף. עם התקדמות הטכנולוגיה והשיפורים בציוד הדנטלי, ניתן היום לבצע טיפולים שבעבר נחשבו למפחידים וקשים, בקלות יחסית וללא כאב.

במרפאתנו אנו משתפים פעולה עם ד”ר משולם בכר וד”ר אלי פלד – מרדימים בכירים במרכז הרפואי “שניידר”. לא מדובר בהרדמה כללית, אלא בטשטוש (סדציה) שגורם לתחושת נמנום ועייפות, ומקהה לחלוטין את תחושת הכאב. במקרים רבים, ניתן להסתייע גם בגז צחוק כדי להקל על חווית הטיפול. מרפאתנו מצויידת במיטב הטכנולוגיה בתחום ומאפשרת גם טיפול בלקוחות החוששים מטיפולי שיניים לעבור אותו בצורה קלה, ללא כאבים וללא חששות.

טיפול בלקוחות החוששים מטיפולי שיניים

אם אתם חוששים ללכת לרופא השיניים, אתם לא לבד. בין 9% ל-20% מהישראלים נמנעים מללכת לרופא השיניים בגלל חרדה או פחד. אכן מדובר בתופעה שכיחה יחסית. פוביה דנטלית היא מצב חמור יותר מחרדה. לאנשים עם פוביה דנטלית יש מודעות לכך שהפחד אינו הגיוני לחלוטין, אך אינם מסוגלים לעשות הרבה בנדון. הם מראים התנהגות של הימנעות; כלומר, הם יעשו הכל כדי להימנע מללכת לרופא השיניים. אנשים עם פוביה דנטלית בדרך כלל הולכים לרופא השיניים רק כאשר הם נאלצים לעשות זאת עקב כאבים קיצוניים. במקרים מסוימים, חרדה פתולוגית או פוביה עשויות לדרוש התייעצות פסיכיאטרית.

סימנים לחרדה דנטלית כוללים

1. חוסר יכולת לישון בלילה שלפני בדיקת השיניים.
  2. תחושות עצבנות שהולכות ומתגברות בזמן ההמתנה בחדר הטיפול.
  3. בכי או הרגשה לא טוב פיזית מעצם המחשבה לבקר אצל רופא השיניים.
  4. אי נוחות אינטנסיבית כשחפצים מונחים בפה במהלך הטיפול בשיניים, לעתים עד קושי נשימתי.

הסיבות הנפוצות לחרדה דנטלית

למרבה המזל, ישנן דרכים להביא אנשים עם חרדה פתולוגית ופוביה דנטלית לרופא השיניים. מה גורם לפוביה וחרדות? ישנן סיבות רבות מדוע אנשים מסוימים סובלים מפוביה וחרדות דנטליות.

• פחד מכאב. פחד מכאב הוא סיבה נפוצה מאוד להימנעות מרופא השיניים. פחד זה נובע בדרך כלל מחוויה מוקדמת שהיתה לא נעימה או כואבת או מסיפורי "כאב ואימה" שסיפרו אחרים. בזכות ההתקדמות הרבה ברפואת השיניים במהלך השנים האחרונות, מרבית ההליכים הדנטליים בימינו הם הרבה פחות כואבים או אפילו ללא כאבים.
  • פחד מזריקות או פחד שהזריקה לא תעבוד. אנשים רבים מפוחדים ממחטים, במיוחד כשהן מוחדרות לפה. מעבר לפחד הזה, אחרים חוששים שההרדמה טרם נכנסה לתוקף או שהמנה לא מספיק גדולה כדי לחסל כל כאב לפני תחילת הטיפול.
  • פחד מתופעות לוואי בהרדמה. יש אנשים שחוששים מתופעות הלוואי הפוטנציאליות של הרדמה כמו סחרחורת, תחושת עילפון או בחילה. אחרים לא אוהבים את קהות החושים הקשורה להרדמה מקומית.
  • תחושות של חוסר אונים ואובדן שליטה. מקובל שאנשים חשים את הרגשות הללו בהתחשב בסיטואציה – ישיבה בכיסא רפואי כשהפה פעור לרווחה, בלי יכולת לראות מה קורה.
  • מבוכה ואובדן מרחב אישי. אנשים רבים חשים לא בנוח בקשר לקרבה הפיזית של רופא השיניים או השיננית לפנים שלהם. אחרים עשויים לחוש מודעות עצמית מוגברת למראה שיניהם או לריחות הפה האפשריים.

המפתח להתמודדות עם חרדת שיניים הוא לדון בפחדים שלכם עם הרופא. ברגע שהוא יידע מה הפחדים שלכם, הוא יוכל לעבוד איתכם טוב יותר כדי לקבוע מהן הדרכים לגרום לכם להיות פחות חרדים ונינוחים יותר. אם חוסר שליטה הוא אחד מהלחצים העיקריים שלכם, השתתפות פעילה בדיון עם רופא השיניים לגבי הטיפול שלכם יכולה להקל על המתח. כך תוכלו להתכונן נפשית לקראת העתיד לבוא.

למידע נוסף התקשרו אלינו לטלפון: 03-5470755