נכתב ע"י ד"ר ערן פרמון בעל רשיון מטעם משרד הבריאות לישראל הבעלים של מרפאת מאלו קליניק

טיפולי שורש וכירורגיה פריאפיקלית

טיפול שורש

טיפול בשיניים פגועות כולל לעיתים קרובות טיפולי שורש. ביצוע מקצועי של הטיפול מאפשר שיעורי הצלחה גבוהים, ללא כאב ודלקות חוזרות. במרפאתנו קיים הציוד המתקדם בעולם שמאפשר לנו לטפל גם בשיניים חלשות שסובלות מדלקות חוזרות.

שיניים מורכבות משכבות. המשטח הקשיח והחיצוני של השן נקרא אמייל. השכבה הפנימית נקראת דנטין, רקמה נקבובית וכמעט ספוגית. במרכז כל שן נמצא אוסף של רקמות רכות הנקראות מוך.  המוך מכיל את העצבים וכלי הדם שמאפשרים לשן לצמוח. הוא מלא בתאים שנקראים odontoblasts השומרים על בריאות השן.

טיפול שורש מסלק את עיסת השן שנדבקה או נפגעה עקב עששת או פגיעות אחרות. טיפולי שורש יכולים להציל שיניים והם נחשבים לבטוחים מאוד. דלקות שורש אינן שכיחות, אך יש סיכוי קטן שהן יתרחשו גם לאחר ביצוע טיפול שורש.

מהם התסמינים של זיהום שורש?

מעט כאב מיד לאחר טיפול שורש הוא דבר תקין לגמרי. יתכן שתחושו אי נוחות שתימשך מספר ימים לאחר ההליך וכאב קל למשך שבוע אחרי. פנו לרופא השיניים אם אתם ממשיכים להרגיש כאב עז יותר משבוע לאחר ההליך, במיוחד אם הכאב עדיין מרגיש לא נוח או נעשה גרוע יותר מכפי שהיה.

לפעמים אפשר לקבל דלקת שורש גם ללא כאבים במשך זמן מה. שן שטופלה בטיפול שורש עלולה לא להבריא במלואה ולהכאיב, או להיות חולה חודשים ואף שנים לאחר הטיפול.

טיפול שורש

סימנים שמחייבים ללכת לרופא השיניים

להלן כמה סימנים ותסמינים שכיחים של זיהום שורש שמשמעותם שכדאי ללכת לביקור נוסף אצל רופא השיניים:

• כאב או אי נוחות, החל בכאב קל ועד כאב בלתי נסבל, במיוחד כשמפעילים לחץ בזמן האכילה או חושפים את השן לטמפרטורות קיצוניות.
  • הפרשה של נוזל מוגלתי ירקרק, צהבהב או כל צבע אחר.
  • רקמה אדומה, חמה ונפוחה ליד השן, במיוחד בחניכיים מתחת לשן או סביבה – במקרים מסוימים, נפיחות יכולה להשפיע גם על הפנים והצוואר שלכם.
  • רגישות או אי נוחות ברקמות נפוחות, במיוחד כשאתם נוגעים או מפעילים עליהן לחץ.
  • טעם רע בפה או ריח רע.

האם זיהום יכול להתפשט לחניכיים או לשיניים אחרות?

כמו כל זיהום אחר, גם זיהום של שורש יכול להתפשט לרקמות הסובבות בפה, כולל לשיניים אחרות, חניכיים ורקמות בלחיים ובפנים. הזיהום לא יחלוף עד שהוא יטופל, וככל שתמתינו יותר זמן הוא עלול להתפשט בחלל הפה.

כירורגיה פריאפיקלית

אם מתפתח זיהום בשן לאחר שעברתם טיפול שורש והבעיה קשורה לכישלון בטיפול, ישנן שלוש אפשרויות לפתור את הבעיה. ניתן לבצע מחדש את טיפול השורש, ניתן להסיר את השן או לבצע ניתוח פריאפיקלי. ביצוע מחדש של טיפול השורש יכול להיות אפשרות טובה אך טיפולי שיניים נרחבים בשן עלולים להקשות על כך. אם השורש נשבר מכל סיבה שהיא, לא ניתן לבצע תיקון ויש להסיר את השן. אבחון של שבר בשורש יכול להוות אתגר אבחנתי מכיוון שהוא לעתים אינו נראה בצילומי רנטגן.

באופן כללי, ניתוח פריאפיקלי הוא הליך מוצלח מאוד ללא כאבים שמתבצע בהרדמה מקומית. הרופא מבצע חתך וחושף את קצה השורש. אם קיימת ציסטה או גרנולומה, הם יוסרו ואולי אף יישלחו לביופסיה. הזיהום ורקמת הדלקת יוסרו וייבדק שורש השן. אם לא נמצא שבר או בעיה אחרת שאינה ניתנת לתיקון, יונח מילוי בקצה השורש לאיטום התעלה. לאחר מכן, מונחים תפרים נמסים. נפיחות וכאב לאחר הניתוח הם בדרך כלל מינימליים.

למידע נוסף התקשרו אלינו: 03-5470755

מידע נוסף