נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים הינה תופעה המתרחשת אצל אנשים רבים וגורמת לאי נוחות, רגישות וכאב. היא מאופיינת בנסיגה של החניכיים לכיוון שורש השן ובחשיפת שטח גדול יותר של השן אשר מוביל לשלל בעיות החל מתחושת רגישות ועד למצב של איבוד שיניים. ביקורים שוטפים אצל רופא השיניים, שמירה על תחזוקת פה נכונה וקבלת טיפולים מותאמים יכולים למנוע את הופעתה ואף לעצור אותה במידת הצורך.

מהי נסיגת חניכיים?

יש נטייה לבלבל בינה לבין מחלת חניכיים בגלל העובדה שנסיגה של חניכיים יכולה להעיד על קיומה של מחלת חניכיים פעילה, אך היא עלולה גם להיגרם מסיבות אחרות כמו לדוגמא, צחצוח שיניים אגרסיבי מידי או יישור שיניים ועוד. מצב של נסיגה כוללת של מנגנון התמיכה של השן מעיד על קיומה של מחלת חניכיים ואילו מצב של נסיגה של החניכיים בלבד מעיד על קיומה של נסיגה של החניכיים.

נסיגת חניכיים

התסמינים למחלת חניכיים:

• דימום מהחניכיים בזמן הצחצוח, בזמן אכילת מאכלים קשים כמו תפוח עץ או אפילו סתם כך ללא כל סיבה.
  • נסיגת חניכיים גורמת לנפיחות, אדמומיות או כאבים בחניכיים.
  • ריח לא נעים מהפה.
  • שיניים זזות או מתנדנדות.
  • שינוי בצבע החניכיים מצבע וורדרד לכחלחל.

התסמינים של נסיגה של החניכיים

• רגישות לקור או לחום אשר באה לידי ביטוי בזמן אכילה או שתייה.
  • מרווחים חדשים בין השיניים.
  • שיניים הנראות ארוכות או בולטות מהרגיל.

חשוב להדגיש שמספיק שאתם חווים באחד מהתסמינים הללו יש צורך לגשת לרופא השיניים, להיבדק ולקבל ייעוץ מקצועי, שכן מספיק בתסמין אחד בלבד כדי להעיד על תהליך של נסיגה של חניכיים המתרחש אצלכם בפה.

למה יש נסיגת חניכיים? מהם הגורמים?

מספר הגורמים העיקריים:

1. היגיינת פה ושיניים ירודה.
  2. מחלות חניכיים פעילות אשר גרמו להתפתחות זיהום וכתוצאה מכך לנסיגה של החניכיים.
  3. שינויים הורמונליים. מצב של היריון, טיפולי פוריות או גיל המעבר.
  4. הרגלים בעייתיים כמו צחצוח שיניים אגרסיבי וחזק מידי.
  5. תורשה. כ – 30% מבעיות החניכיים מקורן במטען הגנטי.

איך מטפלים?

הגורם העיקרי הוא חיידקים ולכן הטיפול הינו ניקוי עמוק ובשפה המקצועית – הקצעת שורשים. במידה והניקוי העמוק אינו מספיק יהיה צורך בניתוח חניכיים, הכולל השתלת חניכיים – לקיחת חניכיים מהחיך והשתלתם באזור בו מתרחשת נסיגת החניכיים.

ניתוח נסיגת חניכיים

האופציה של ניתוח חניכיים מתבצעת במצבים מורכבים בהם נגרמים רגישות יתר, עששת בשורשי השיניים או פגיעה אסתטית בולטת כתוצאה מנסיגת החניכיים.
במהלך הניתוח מסיר הרופא את רקמות החניכיים הנגועות ומכסה מחדש את השורשים החשופים של השיניים באמצעות רקמה חדשה הנלקחת מאזור החיך של המטופל. הניתוח מתבצע תחת הרדמה מקומית וכעבור מספר שבועות של החלמה וצמיחת הרקמות מחדש, חוזר המראה היפה והטבעי של החניכיים, והשיניים זוכות לתמיכה מחודשת יציבה.

תיקון הנסיגה ללא ניתוח האם יש אפשרות כזו?

כאשר מתחיל תהליך של נסיגת חניכיים, קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את המצב לקדמותו. ברגע שנסיגת החניכיים נראית בעין אנושית משמע שהמצב כבר חמור ולכן יש לבדוק את החניכיים באופן שוטף וקבוע כבר מגיל צעיר במיוחד במקרים בהם ידוע שקיימת נטייה גנטית לפתח מחלות חניכיים שכן אז הסיכוי לנסיגה ולמחלת חניכיים גבוה יותר.

איך לעצור נסיגה של החניכיים?

ניתן לעצור תהליך של נסיגה של החניכיים באמצעות הקניית ורכישת הרגלים נכונים של שמירה על בריאות הפה והשיניים כבר בגיל צעיר. צחצוח יעיל של השיניים פעמיים ביום, שימוש קבוע בחוט דנטלי, ניקוי אבנית באופן קבוע ושוטף אחת לחצי שנה והקפדה על בדיקת רופא שיניים פעמיים בשנה לצורך בדיקת שיניים ואבחון מצב החניכיים. במקרים בהם מתחילה נסיגת חניכיים חשוב להישאר במעקב על מנת לוודא שאין החמרה במצב, ככל שמאבחנים את הנסיגה מוקדם יותר, ניתן יהיה לטפל בה ביעילות ללא צורך בטיפולים מורכבים ופולשניים כמו ניתוח השתלת חניכיים.

חשיבות הטיפול

מצב של נסיגה של החניכיים לא מתרחש בבת אחת אלא באופן הדרגתי וממושך. ככל שהאבחון יהיה מהיר יותר כך הטיפול יהיה קל, פשוט ומוצלח יותר.
ברגע שמופיע אצלכם אחד מהתסמינים חשוב להגיע למרפאת השיניים במהירות ולא לדחות את הטיפול, די בתסמין אחד מובהק כדי להדליק נורת אזהרה באשר לקיומה של נסיגת חניכיים פעילה.

האם היא בעיה רק של מבוגרים?

מחלת חניכיים מתפתחת בעיקר כתוצאה מחיידקים ומהמרכיב הגנטי – הנטייה של הגוף של כל אחד להגיב לחיידקים האלו. ישנם מקרים שגם ילדים צעירים סובלים מנסיגה של החניכיים (לפעמים כתוצאה משינויים הורמונליים) אבל ברוב המקרים מדובר באנשים מבוגרים שמפתחים מחלת חניכיים כתוצאה מהגיל. הגיל מעלה את זמן החשיפה לחיידקים כך שככל שאנו מבוגרים יותר זמן החשיפה עולה וכך גם עולים הסיכויים לפתח מחלת חניכיים.

האם היא כואבת?

מחלות חניכיים ונסיגת חניכיים אינן גורמות לכאבים ולכן בגלל זה ברוב המקרים מגיעים למרפאת השיניים לקבלת טיפול מאוחר מידי. גם במקרה שיש צורך בניתוח השתלת שיניים, אין כמעט כאבים מאחר שהוא מתבצע בהרדמה מקומית ולאחריו הכאבים לא חמורים ואף קלים יותר מאשר לאחר עקירת שן.

לסיכום

לסיכום, נסיגת החניכיים ומחלות חניכיים הן מצבים אשר חשוב שיישארו בשליטה – אם אתם יודעים שקיימת אצלכם נטייה גנטית חשוב לבדוק ולהיבדק באופן קבוע. אם הובחנתם כסובלים מהתופעה חשוב להקפיד על מעקב על מנת לשמור את הנסיגה במצב יציב ותחת שליטה וכדי לא לעורר החמרה של המצב. גם אם עברתם ניתוח השתלת חניכיים חשוב להקפיד להגיע לביקורת ולמעקב במרפאת השיניים כל כשלושה חודשים. חשוב לזכור שבמקרים של נסיגת חניכיים שאינה מטופלת חלה החמרה קבועה במצב ועלולה להתפתח דלקת אשר בסופו של דבר תביא לאובדן שיניים בריאות. חשוב להגיע למרפאת השיניים בזמן, לעבור אבחון מקצועי ולקבל תוכנית טיפולים מותאמת ויעילה, רק כך תוכלו למנוע מעצמכם מפגיעה בריאותית ואסתטית והוצאות מיותרות.

במרפאת ״פרמון דנטל סנטר״ בהובלת ד״ר ערן פרמון צוות רופאים מובילים בתחומם ובעלי ניסיון רב, מכשור מתקדם ומיטב הטכנולוגיות החדשניות בעולם המאפשרים אבחון מדויק של נסיגה של חניכיים והתאמת טיפול אופטימלי בצורה טובה ומהירה. צוות המרפאה מקפיד על בדיקה מקיפה, בירור ההיסטוריה הרפואית, שקיפות מלאה אל מול המטופל, הצגת מגוון האפשרויות הטיפוליות ומשמעותן, ביצוע צילומים והדמיות ממוחשבות והתאמה מלאה של הטיפול לצורכי כל מטופל ומטופלת.