הקצעת שורשים

כל מה שצריך לדעת על הקצעת שורשים בעמוד הבא. הגוף האנושי מכוסה כולו ברקמות הגנה (עור, ציפורניים), כאשר האזור היחיד שאינו אטום לגמרי הוא החיבור שבין החניכיים לשיניים. במצבים של מחלות חניכיים, החיידקים עלולים לחדור למחזור הדם דרך נקודת התורפה, להגיע למקומות שונים בגוף ולחולל מגוון רחב של מחלות קשות כגון מחלות לב, דמנציה, שבץ מוחי וסוכרת.

הרוב המכריע של האוכלוסייה, כ – 80% סובלים ממחלת חניכיים לפחות פעם אחת במהלך החיים ורבים מבחינים בכך רק בשלביה המאוחרים של המחלה כך שהסיכונים הם גבוהים וממשיים.

מהי הקצעת שורשים?

טיפול הקצעת שורשים הוא ניקוי עמוק של אבנית וחיידקים בחלל הפה. בדרך כלל נהוג לבצע ניקוי אבנית אצל שיננית, אך במצבים מתקדמים של מחלת חניכיים שלא טופלה והתפתחה לאורך זמן, קיים צורך בניקוי יסודי ועמוק יותר אותו מבצעת השיננית, רופא שיניים מיומן ומנוסה או רופא מומחה למחלות חניכיים.

טיפולים

דלקת חניכיים – מהם הגורמים?

השכיחות של מחלות חניכיים עולה ככל שמתגברים ובנוסף לכך ישנם מספר גורמים אשר מעלים את הסיכוי להתפתחות המחלה בפה. הבולטים שבהם:

• תחזוקת פה לקויה.
  • לחץ נפשי.
  • עישון.
  • סוכרת.
  • הריון.
  • שימוש בתרופות מסוימות.

הסימנים לבעיות חניכיים

קיימים מספר סימנים המעידים על קיומה של מחלת חניכיים אשר מחריפים במידה שהבעיה אינה מטופלת ועלולים לפגוע במראה האסתטי של הפה והשיניים ובבריאות הגוף הכללית. שני הסימנים הבולטים והנפוצים ביותר הינם:

• כאב בחניכיים, הכאב עלול להופיע בזמן אכילה או צחצוח שיניים.
  • דימום, דימום הינו מנגנון חיסוני של גופנו וכאשר הוא מופיע זוהי נורת אזהרה לכך שמשהו בגוף אינו כשורה. הדימום מופיע לרוב בזמן צחצוח שיניים או אכילת מזון קשה כמו תפוח עץ. במקרה של חניכיים מדממות שלא באופן חד פעמי או במקרה של כאב חוזר בחניכיים או אפילו רגישות לחום ולקור, חשוב לבדוק את העניין לעומק על מנת לא לפספס מצבים הדורשים התערבות רפואית מידית.
  • מרווחים חדשים בין השיניים/תזוזת שיניים. דלקת חניכיים מתקדמת וחריפה עלולה לבוא לידי ביטוי במרווחים חדשים הנוצרים בין השיניים ותזוזת שיניים, מצב אשר ללא טיפול עלול להוביל לאובדן שיניים בריאות.

ברב המקרים רק רופא השיניים יכול לאבחן דלקת או מחלת חניכיים והמטופל לא מרגיש בדבר אלא אם כן מופיעים סימפטומים.

הכנה לפני טיפול הקצעת שורשים

בשלב הראשון קדם תחילת הטיפול, מבצע הרופא בדיקה מקיפה של חלל הפה וצילום סטטוס. לאחריו בוחן הרופא את עומק כיסי החניכיים סביב כל שן, מתעד את מצב החניכיים מבחינת הפרשות מוגלה, דימום, ניידות של השיניים וכו'. לבסוף, בוחן הרופא את הרגלי תחזוקת הפה של המטופל ומדריך אותו לתחזוקת פה המותאמת לו בהתאם למצב.

כיצד מתבצע הטיפול?

טיפול הקצעת שורשים נמשך כארבעה מפגשים כאשר בכל מפגש מתבצע טיפול ברבע אחד של הפה עד להשלמת חלל הפה כולו. חלוקת הפה לרבעים מאפשרת טיפול מעמיק ויסודי ברקמות הדלקת. במהלך הטיפולים האורכים כשעה, מתבצעת הסרת אבנית יסודית ומדוקדקת עד לניקיון מוחלט.

לאחר כ – 6 שבועות מסיום הטיפול יש לחזור למרפאת השיניים לביצוע הערכה מחודשת של המצב ובחינת יעילות הטיפול. הטיפול מתבצע תחת הרדמה מקומית, כך שבמהלך הטיפולים לא חשים בכאב או באי נוחות.

למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית או מלקות כלשהי שלא מאפשרת להם לפתוח את הפה לזמן ממושך, קיימת האופציה של טיפול תחת הרדמה מלאה במראה בליווי רופא מרדים לכל אורך הטיפול.

מה מרגישים לאחר טיפול הקצעת שורשים?

טיפול הקצעת שורשים נחשב לטיפול יחסית קל, לא פולשני ובעל מעט תופעות לוואי. כמה שעות אחרי הטיפול, כאשר ההשפעה של חומר ההרדמה מתפוגג, יכולה להיות תחושה לא נעימה בפה. עלולים להופיע נפיחות ודימומים בחלל הפה ובחניכיים כתוצאה מהסרת הרקמות החולות. כפועל יוצא מכך עלול להתעורר קושי בייצור הרוק ובפעולת הלעיסה, כל התופעות האלו חולפות תוך זמן קצר, מספר ימים עד מספר שבועות.

ההחלמה ברוב המקרים אורכת כיום או יומיים בהם נדרשת מנוחה, קירור המקום באמצעות קרח על מנת להפחית נפיחות ואדמומיות. בתקופה הראשונה הפה יהיה רגיש יותר מאחר ששורש השן חשוף יותר ועבר פעולת שיוף ולכן חשוב להימנע ממשקאות קרים או חמים ומזון בטמפרטורה קיצונית שעלול לגרום לרגישות וכאב. התופעות לאחר הטיפול שונות ומשתנות ממטופל למטופל בהתאם לחומרת המחלה, למצבו הבריאותי של המטופל ולרמת ההיגיינה והתחזוקה של הפה.

תופעות לוואי נדירות יותר הן אלרגיה לחומר ההרדמה אשר עלול לגרום כאב חזק ולדימום מסיבי מהפה ולהגדלת מרווחי השיניים, התפתחות של זיהום וחום גבוה. הרופא המטפלל עשוי להחליט על שימוש בתרופות נוגדות דלקת על מנת למנוע מראש מצבים כאלו:

• שבב ייחודי – 'פריוצ'יפ', אשר מוחדר לאזור הטיפול ותפקידו להפריש חומר מיוחד לחיטוי בכדי למנוע זיהומים.
  • חלבון גדילה -'אמדוג'יין', העוזר בשיקום הרקמות.
  • אבקה אנטיביוטית – 'ארסטין', אשר מונעת חזרת חיידקים והתפתחות דלקת.

האם יש סיכונים בטיפול הקצעת שורשים?

הטיפול הינו בטוח ומבוצע במרבית המקרים בהצלחה מלאה. פיתוחים טכנולוגיים חדשניים הפכו את הפרוצדורה לבטוחה אף יותר ממה שהייתה בעבר, פשוטה ליישום ויעילה במיוחד. ברוב המקרים בהם מופיעות תופעות לוואי הן מסתכמות בדימום קל מהחניכיים, רגישות זמנית לקור ולחום, תזוזה קלה בשיניים וכאב קל בלבד. כל התופעות הללו יחלפו מעצמן תוך מספר שעות עד מספר ימים. במצבים נדירים בלבד הרגישות תימשך יותר ממספר ימים, זוהי תופעה נדירה הניתנת לטיפול.

האם חשים בכאב לאחר הטיפול?

לרוב לאחר הטיפול חשים רגישות מקומית בלבד שחולפת בין מספר שעות למספר ימים. מעבר לכך לא נדרשת תקופת החלמה או הגבלה כלשהי. חשוב לזכור, אם מתעורר אצלכם חשד ולא הקטן ביותר או אם מופיע אצלכם סימן אחד בלבד המעיד על מחלת חניכיים, יש לגשת למרפאת השיניים להיבדק במהירות האפשרית על מנת לא לבזבז זמן יקר. הצלחת הטיפול קשורה במידה רבה באבחון מהיר ומדויק, ביצוע מקצועי ויסודי וליווי ומעקב צמוד של רופא השיניים המטפל.

במרפאת ״פרמון קליניק״ בהובלת ד״ר ערן פרמון צוות רופאים מובילים בתחומם, מיומנים ובעלי ניסיון רב בטיפול במחלות חניכיים וכן הקצעת שורשים. המרפאה מצוידת במכשור מתקדם ובמיטב הטכנולוגיות החדשניות בעולם בענף רפואת השיניים.

צוות המרפאה מקפיד על בדיקה מקיפה, בירור ההיסטוריה הרפואית, שקיפות מלאה אל מול המטופל, הצגת מגוון האפשרויות הטיפוליות ומשמעותן, ביצוע צילומים והדמיות ממוחשבות והתאמה מלאה של הטיפול לצורכי המטופל: סוג השתלת שיניים, סוגי השתלים, הכתרים ושיטת הטיפול המתאימה לצורכיהם של כל מטופל ומטופלת.