טיפולי שיניים בהריון

מדוע כדאי לכם לגשת לטיפול שיניים עוד לפני הכניסה להיריון? במידה ואתן סובלות מכאב שיניים חריף בזמן היריון, מומלץ לטפל דווקא בטרימסטר השני, ואם אין ברירה – רופא טוב ימצא עבורכן פתרון

ד"ר ערן פרמון, מנהל המרכז הבינתחומי לאסתטיקת הפה והפנים ברמת השרון Fermon Dental center, רוצה שתפסיקו להאשים את ההריונות שלכן בבריחת הסידן מהשיניים ושתתחילו לטפל בפה ובחניכיים בייחוד בתקופת ההריון. טיפול שעשוי להציל חיים.
נשים רבות מגיעות למרפאת השיניים עם שיניים הרוסות וטוענות ש"ההריונות הרסו להן את השיניים. הטלת האשמה לכיוון העובר אינה הוגנת – הסברה שהעובר "שואב" סידן לצורך בניית עצמותיו המתפתחות משיני אימו התבררה כלא נכונה. עובדתית, עקב חוסר מודעות לצורך בטיפול שיניים בזמן הריון והנקה, נגרם לעיתים נזק משמעותי לשיניים ולחניכיים הדורש טיפול נרחב לאחר תקופת ההריון. האמונה הטפלה הרווחת היא שאסור ומסוכן לטפל בשיניים בזמן ההריון – עקב חומרי ההרדמה, הצילומים, הלחץ הנפשי, התרופות השונות, ועוד. האמת היא שכדאי ואפילו חשוב לטפל בשיניים לפני ההריון, במהלכו, ובתקופת ההנקה.

רגישות יתר
פרסום שינויים הורמונליים במהלך הריון, ובעיקר עלייה ברמת הפרוגסטרון, הם האחראים העיקריים לעלייה ברגישות החניכיים, נטייה לנפיחויות, דימומים וכאבים. שנים רבות ידועה תופעת ה- Pregnancy tumor – מעין גידול של רקמת חניכיים הנובע מנפיחות משמעותית (עד לגודל של מס' סנטימטרים) המדמם ורגיש מאוד למגע עד כדי קושי באכילה. תופעות אלה קשורות לשילוב בין השינויים ההורמונליים המתרחשים בהריון והזנחת ההיגיינה והצחצוח.תופעות נוספות הפוגעות בבריאות השיניים והחניכיים בהריון הן ריבוי בחילות והקאות (בעיקר בטרימסטר הראשון של ההריון) המובילות לשינוי בחומציות הרוק בפה, ו"התמוססות סידן השיניים" (דה-מינרליזציה). כמו-כן שינויים תזונתיים – ריבוי אכילה, נשנושים בין הארוחות, העדפת מזון מתוק או חמוץ – גם להם השפעה על היקף ה"מתקפות" החומציות שסופגות השיניים, הגורמות להתמוססות מינרל השן. הדעה הרווחת שהסידן בשיני האם מתמוסס ועובר דרך השילייה לצורך בניין עצמות העובר אינה נכונה – המקור לסידן העובר הוא בעצמות האם ולא בשיניה.

מה תעשו עם כאב שיניים בזמן היריון?
כאבי שיניים במהלך הריון הם גורם סיכון לעובר מכיוון שכאבים עזים גורמים לסטרס וללחץ נפשי מוגבר אצל האם, ואף עשויים לחייב שימוש במשככי כאבים חזקים או באנטיביוטיקה. מומלץ ביותר לבקר אצל רופא השיניים לפני הכניסה להריון. כמו-כן חשובה הביקורת השגרתית במהלך ההריון, אחת ל- 3 חודשים.לאחרונה התפרסמה סדרת מחקרים מארצות שונות בעולם שהראתה קשר בין מצב של דלקת חריפה בחניכיים במהלך הריון, וסיכון סטטיסטי גבוה יותר ללידה מוקדמת, משקל עובר נמוך, ורעלת הריון. טיפול בחניכיים במהלך ההריון הפחית חזרה את הסיכון לפגיעה בעובר.

דרכי הטיפול הנכונות בזמן הריון
זמן הטיפול המועדף:
ניתן לטפל בכל שלב במהלך ההריון, אולם הטרימסטר השני של ההריון – הוא השלב האידאלי לטיפול שיניים. בטרימסטר הראשון – שלב המורפוגנזה של העובר, קיימת נטייה לבחילות והקאות והרגשה כללית רעה. טיפול שיניים עלול לגרום לבחילות בפני עצמו, ובמקרים מסויימים לא ניתן יהיה לטפל. טרימסטר שלישי – שלב התבגרות העובר – הבטן תופחת, המשקל עלה, והעובר בועט. מכיוון שטיפול שיניים מלווה גם בשינויי תנוחה ובזווית כסא נמוכה לעיתים – עלול להופיע לחץ מכיוון העובר והבטן על הסרעפת ולהקשות על הנשימה במהלך הטיפול.
צילומי שיניים במהלך הריון:
בהחלט מותרים, אך במידה. הקרינה הינה אמנם קרינה מייננת, אך שיעורה נמוך ביותר, והעובר מוגן לחלוטין. מומלץ להפחית במספר הצילומים, ולבצעם עם הגנה של סינר עופרת כפול, עדיף שימוש בצילום רנטגן דיגיטלי (כחמישית מכמות הקרינה של צילום רגיל). כמו-כן מומלץ לא לצלם צילומים פנורמיים או CT שם כמות הקרינה גבוהה יותר.

תרופות במהלך ההריון:
חומרי ההרדמה בשימוש רופא השיניים הינם בטוחים ביותר לשימוש בתקופת ההריון. קיים סיווג בטיחות למתן תרופות במהלך ההריון וחומרי ההרדמה (דווקא אלו שמכילים אדרנלין) נחשבים לבטוחים במיוחד. יש להמעיט במתן אנטיביוטיקות וחל איסור על שימוש באנטיביוטיקות מקבוצת הטטרציקלינים הגורמות לצביעת שיניים בעובר. יש להמעיט בשימוש במשככי כאבים, בעיקר מקבוצת האספירין והאיבופרופן. אקמול בטוח ביותר לשימוש, אך גם איתו לא מומלץ להגזים.תזונה נכונה במהלך הריון: המלצה קשה ליישום אך חשובה מאין כמוה. יש להימנע מנשנושים תכופים, ולא להרבות במאכלים מתוקים. להימנע ככל הניתן ממשקאות קלים ומיצי פירות חומציים. להרבות בשתיית חלב ומאכלי גבינות, דגש על גבינות קשות.

המלצות לטיפול נכון בשיניים ובחניכיים בתקופת ההריון:

• במקרה של הריון מתוכנן – כדאי מאוד לבצע בדיקה מסודרת וטיפול שגרתי לפני הכניסה להריון.
  • הקפדה מירבית על צחצוח פעמיים ביום לפחות. ניתן להשתמש במשחת שיניים בעלת PH גבוה המבוססת על ביקרבונט (סודה לשתייה).
  • שימוש בשטיפות פה המכילות פלואוריד לאחר כל צחצוח יחזק את השיניים, יפחית את החומציות, ויוריד את הסיכון לעששת המתקדמת במהירות בתקופת ההריון וההנקה.
  • כדאי לבקר את השיננית בכל טרימסטר (כל 3 חודשים בממוצע) לעומת המלצה לאוכלוסייה הכללית לבקר את השיננית אחת לחצי שנה בממוצע.
  • במקרים של דימום בזמן צחצוח או באכילה – יש להפחית את עוצמת הצחצוח ולהגדיל את זמן הצחצוח, ובמקביל להיוועץ ברופא השיניים.

לסיכום נראה כי טיפול שיניים לפני, במהלך ולאחר היריון הוא כדאי וחשוב, ויחסוך צורך בטיפולים בהיקפים הרבה יותר גדולים לאחר הלידה. כמו-כן יש חשיבות לשמירה על בריאות הפה והשיניים לבריאות הכללית של העובר. ניתן לטפל בשיניים במהלך הריון, תוך הקפדה על כללים ושימוש בתרופות וחומרים מתאימים. תזונה נכונה חשובה לבריאות האם והעובר גם בהיבט השמירה על בריאות הפה והשיניים.