סובלים מחרדה דנטלית? אפשר גם אחרת!

תשמעו סיפור: "מזה שנים נמנע חיים מלגשת לרופא השיניים. עצם המחשבה על הצורך בטיפול שיניים, חוסר השליטה בזמן שרופא השיניים מטפל בשיניו, וצליל המקדחה מעוררות בו זכרונות לא נעימים, ולכן הוא "שוכח" להגיע לבדיקה וטיפול שגרתי. אבל עכשיו הוא בדילמה – לפני חודשיים הרגיש חיים שנשברה ונפלה חצי שן. בשלב ראשון זה דקר מעט, אבל מיום ליום הופיעה רגישות וכאב שמקשה עליו ללעוס. עכשיו כבר אין ברירה – הכאב הכריע אותו וחיים קבע תור בהול לטיפול חרום במרפאת השיניים." מסתבר שחיים לא לבד. מאות אלפי ישראלים דוחים טיפולי שיניים מבלי לדעת שהם סובלים מתסמונת הדנטופוביה (פחד מטיפול שיניים).

אז מהן הסיבות לדנטופוביה?

מסתבר שדנטופוביה נובעת משיקולים הגיוניים לחלוטין: אזור הפה הוא אחד האזורים הרגישים בגוף, צפיפות תאי העצב באזור השפתיים וחלל הפה היא מהגבוהות בגוף, כאבי שיניים הם כאבים מהחזקים והבלתי נעימים ביותר שסובל האדם, וטיפול בחלל האורלי שאחראי על פונקציות קריטיות כגון לעיסה ודיבור מלחיץ מאוד. אם נחבר את זה לתחושת השכיבה בכסא רופא השיניים, רעש המקדחה, החשש מזריקת ההרדמה – אפשר להבין מדוע חיים נוטה לדחות את הטיפול ככל הניתן. אלא שבכך למעשה חיים מחמיר את מצב השיניים והפה שלו – ללא טיפול תחזוקתי מתאים, מצב השיניים מתדרדר במהירות, בעיות קטנות כגון חורים ואבנית על גבי השיניים הופכות לבעיות גדולות המצריכות טיפולים נרחבים – במקום סתימה יש לבצע טיפולי שורש, מבנים וכתרים, ואף עקירות, שתלים וניתוחי חניכיים. את כל הטיפולים הללו ניתן היה לחסוך ולמנוע ע"י ביקורות שגרתיות וטיפולים תחזוקתיים קטנים ובזמן…

החרדה הדנטלית, כמו כל חרדה אחרת, קשה ביותר לשליטה ולתיקון. מקור החרדה אצל רוב הבוגרים הוא בטיפול שיניים טראומטי שבוצע בילדות. עצם המחשבה על הצורך בטיפול שיניים תגרום למבוגר הסובל מדנטופוביה להעלאת דופק הלב, הזעה, כאבי ראש וסחרחורות, ויובש בפה. התופעות יתגברו ככל שיתקרב הצורך הבלתי נמנע בטיפול, ובסופו של דבר במשוואה של החשש מהטיפול לעומת הכאבים ואי הנוחות שמתפתחים בעקבות ההזנחה בסופו של דבר מוצא את עצמו הלקוח מבקש טיפול שיניים למרות חששותיו.

אז כיצד ניתן להתמודד עם חרדה מטיפול שיניים?

כאן מסתמנת הבשורה הטובה. הטיפולים והטכנולוגיות החדשות ברפואת שיניים מאפשרות טיפול שיניים ללא כאב. למעשה אין היום צורך לסבול במהלך טיפול שיניים. טיפול שיניים נכון, המבוצע ע"י צוות רפואי מיומן, סבלני וקשוב לצרכי המטופל, בהחלט יכול להוות חוויה מתקנת, גם ללקוחות הסובלים מדנטופוביה קשה. אז איך זה מתבצע?
שיחת היכרות עם הרופא והצוות המטפל: חשוב מאוד לבחור את הרופא הנכון, ואת הצוות הרפואי והמרפאה המתאימים. בשיחת ההיכרות כדאי לספר לרופא השיניים על החששות מהטיפול, ועל הנסיון הדנטלי שלנו. רופא קשוב וסבלני, שמבין את חששותינו ואינו מזלזל בהם, יוריד את רמת המתח והחרדה מהטיפול, ויוכל להתאים ללקוח את אפשרויות הטיפול השונות, תוך שימוש בטכנולוגיות מתאימות להפגת החרדה.

טיפול באמצעות גז צחוק ושימוש בכדורי הרגעה

גז הצחוק (חמצן דו חנקני) הינה תרכובת נשאפת הניתנת יחד עם חמצן באמצעות מסכה לאורך טיפול השיניים. השפעת הגז מהירה, וגורמת ללקוח הרגשה נעימה, עד כדי רוממות רוח (אופוריה), מעלה את סף הכאב ומפחיתה משמעותית את התחושות הבלתי נעימות הקשורות לטיפול שיניים. לקוחות רבים נפטרים מהחשש מטיפול השיניים, ואף נהנים מחווית הטיפול השונה בעזרת גז הצחוק. ניתן לשלב כדורי הרגעה כגון ואליום מספר שעות לפני הטיפול. חשוב לציין שהשמוש בגז איננו מסוכן, איננו גורם להתמכרות, והשפעת הגז הינה קצרת טווח, כך שמספר דקות לאחר סיום נשימתו נעלמת השפעת הגז לחלוטין.

טיפול באמצעות טשטוש או הרדמה כללית

במקרים בהם רמת הדנטופוביה היא קשה ו/או קיים צורך בטיפולי שיניים נרחבים, כדאי לשקול ביצוע טיפול שיניים בתנאים של טשטוש או הרדמה כללית. טשטוש הינו מצב של ערפול חושים, הנובע ממתן תרופות במהלך טיפול השיניים. הטיפול מבוצע בדרך כלל בשילוב של רופא מרדים מומחה המנטר את מצב העירנות של הלקוח, ומסוגל למנוע כאב ואי נוחות במהלך הטיפול. יעילות הטשטוש גבוהה וחשובה במיוחד כשיש צורך בטיפולים כירורגיים נרחבים. ניתן לבצע את הטיפול גם בהרדמה כללית. חשוב מאוד לוודא שהטיפול מבוצע ע"י צוות מנוסה ומיומן ובשיתוף מרדים מומחה. ניתן בשיטת טיפול זו לבצע טיפולים רבים ביום אחד, אך חשוב לוודא שתוכנית הטיפול שהוצעה לנו מתאימה לצרכים, וכי לא התבצעו פשרות באיכות הטיפול בעקבות החפזון בטיפול.

טיפים להתמודדות עם חרדה דנטלית

1. טיפול בטראומה מרופא שיניים קודם, ניתן למתן באמצעות שיחות וייעוץ עם גורמים מקצועיים שונים לרבות רופא שיניים מנוסה אדיב ורגיש . חשוב לדעת שתוכלו לשוחח עם מטופלים אשר עברו את אותו הטיפול של השתלת שיניים, אצל הרופא שבחרתם, וכיום מקיימים אורך חיים תקין, אותם מטופלים ישפכו אור על התהליך אורכו עוצמות הכאב רמת השירות במרפאה, תקופת ההחלמה החזרה לתפקוד תקין ועוד
  2. ידע זה כוח – קראו מידע אודות הליך הטיפול שאתם עתידים לעבור בין שמדובר בהשתלת שיניים, השתלת שיניים בשיטת אול און פור ובין שמדובר בטיפול מסוג אחר. ידע נוסף שיעזור להפיג את החשש הוא מידע אודות הרופא המטפל ופגישה עמו
  3. פתרונות מתקדמים – ללקוחות אשר חווים חשש כבר גם לאחר ניסיונות הפוגה בשיחות ויעוץ ניתן להתאים טיפולים אשר מבוססים על טכנולוגיות מתקדמות וחומרים איכותיים כדון גז צחוק לילדים ואף השתלת שיניים בהרדמה מלאה, פתרונות אלו יעזרו להקטין את החשש מהכאב
  4. תמיכה וליווי אל רופא השיניים– אחת הדרכים הטובות להסרת החשש והתמודדות עם הפחד מפני השתלת שיניים היא על ידי תמיכה  וליווי של חבר או איש משפחה קרוב לכל אורך התהליך. התמיכה של אדם קרוב מרגיעה אותנו וגורמת להפגת החשש.

איך נמנע מילדינו לפתח חרדה מטיפולי שיניים? טיפול למניעת חרדה דנטלית?

• להגיע עם הילד לרופא השיניים בזמן: רופאי השיניים לילדים ממליצים להגיע עם הילד לבדיקה כבר בגיל שנה-שנתיים עם בקיעת השיניים החותכות. בבדיקה תיבדק בקיעת השיניים הקדמיות, תינתן הדרכה להורים לשמירה נכונה על היגיינה והרגלי תזונה נכונים, והחשוב מכל הוא לפתח גישה חיובית של הפעוט כלפי צחצוח שיניים וטיפול בהם.
  • הכנה נכונה לפני טיפול השיניים: הורים רבים נוטים להעביר לילד את חששותיהם בנוגע לטיפול השיניים. הילדים החכמים שלנו קולטים את זה בקלות: החל ממשפטים ברורים שההורה אומר כגון "זה לא יכאב לך" (הילד מבין מייד שצפוי כאב), והמשך בהבטחות למתנות וחיזוקים שונים אחרי טיפול השיניים (מבהיר לילד שצפויה חוויה לא נעימה שעליה יקבל "פרס"). חשוב להגיד לילד שהולכים לרופא השיניים, שיבדוק את השיניים וידאג שיהיו לו שיניים יפות ובריאות.
  • בחירה נכונה של רופא השיניים: גישה נכונה, סבלנות, דיבור רגוע וכמובן יכולת מקצועית גבוהה הן תכונות חשובות לכל רופא שיניים. אצל רופא השיניים לילדים תכונות אלה חשובות במיוחד, ויהוו את ההבדל בין טיפול שיניים מוצלח שיאפשר העברת המסר הנכון לילד ו"רתימתו" לשמירה על בריאות שיניו, לבין יצירת טראומה שיהיה קשה מאוד להתגבר עליה. כדאי ורצוי לגשת למומחה לרפואת שיניים לילדים. המדובר ברופאי שיניים שעברו הכשרה נוספת של 3 שנים לטיפול ספציפי בשיני הילדים, ומיומנים ביותר בדרכי הטיפול והתקשורת עם הילדים בגיל הצעיר.

צוות המרפאה מיומן ומנוסה ועובד בשיתוף פעולה עם רופא מרדים ורופאים אשר מנוסים עם מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית. צרו קשר להתייעצות ללא עלות

מידע נוסף